سفارش تبلیغ
صبا ویژن

شیمی دان کوچک

ضدعفونی کنندهها

    نظر

با حضور گسترده ویروس کوید 19 همه ما به استفاده از الکل عادت کرده‌ایم.

به فاصله چند ماه، الکل شد یکی از ضروری‌ترین وسایلی که باید توی هر کیف یا جیبی باشه. به طوریکه برای سفرهای روزانه کاری یا تفریحی بدون ماسک و الکل از خونه خارج نمی شدیم.

اگر بخوایم از اهمیت استفاده از الکل برای کاهش احتمال ابتلا به ویروس‌هایی مانند کرونا بگذریم، آگاهی عمومی برای استفاده از الکل و تاثیری که می‌تواند روی ویروس‌ها و میکروب‌ها داشته باشه، بسیار موثر خواهد بود. 

اگه به خاطر داشته‌باشید، در همون اوایل همه گیری ویروس، بودند افرادی که فکر می‌کردند با خوردن الکل مانع از ابتلا به این ویروس می‌شوند. حال غافل از اینکه الکل خوردنی کاملا متفاوت از الکل صنعتی است که برای ضدعفونی کردن سطوح از آن استفاده می‌شود.

ایزوپروپانول ، همان الکل آزمایشگاهی و صنعتی است که عمده مصرف آن در ضدعفونی کردن سطوح است. اگرچه برخی محصولات آرایشی و بهداشتی دیگر هستند که در ترکیبات خود ایزوپروپانول نیز دارند.

چند روز پیش که برای دوز دوم واکسن سینوفارم به مرکز مراجعه کرده‌بودم، صحنه ای توجه من رو به خودش جلب کرد و باعث شد کمی درباره نحوه استفاده از الکل برای ضدعفونی کردن فکر کنم.

خانمی که واکسنش رو زده بود و از فضای بسته مرکز اومده بود به محیط باز، شیشه الکلش رو از داخل کیف دستی بیرون آورد و دست‌ها و صورت خودش رو مورد عنایت قرار داد. حال بر حسب عادت، همه ما از الکل برای ضدعفونی کردن دستها استفاده می‌کنیم. ولی آیا واقعا با اسپری کردن الکل به روی صورت و ماسک آنها را ضدعفونی کرده‌ایم؟ آیا اصلا نیازی به اسپری کردن الکل به روی ماسک داریم؟ چرا اگر احتمال آلوده شدن ماسک و صورت رو می‌دهیم، ماسک رو عوض نمی کنیم و با همان ماسک آلوده تنفس می‌کنیم. 

اینجاست که آگاهی عمومی در سلامت افراد جامعه نقشی بسیار موثرتر از به کار گیری اشتباه روش های پیشگیری از یک پاندومی دارد.